Οι νέες μανάδες είναι απόλυτα λογικό να αγχώνονται, αφού γεννήσουν , με το αν η διατροφή τους επηρεάζει το θηλασμό και θα πρέπει να τρώνε και τι όχι για να έχουν περισσότερο και καλύτερο ποιοτικά γάλα για το παιδί τους. Δεν υπάρχει κάτι μαγικό, ούτε κάτι ιδιαίτερο στο καθημερινό τους διαιτολόγιο, απλά θα πρέπει να είναι ισορροπημένο και δομημένο στα πλαίσια μιας υγιεινής διατροφής με κάποιες μικρές προσεκτικές κινήσεις να λαμβάνουν όλες τις ομάδες τροφών.

diatrofi gia ti mitera pou thilazei 300x200 Η διατροφή για μητέρα που θηλάζει

Κατά την διάρκεια του θηλασμού, η νέα  μητέρα, είναι πιθανό να έχει αυξημένη όρεξη για φαγητό, καθώς ο θηλασμός αυξάνει και τις καθημερινές ενεργειακές δαπάνες του οργανισμού της μητέρας ,γιατί προσπαθεί να παράξει γάλα κι αυτή είναι μια διαρκής ημερήσια διαδικασία που χρειάζεται σωστή και ισορροπημένη διατροφή με θρεπτικά συστατικά και βιταμίνες. Η πιο καλή τακτική είναι η κατανάλωση συχνών γευματων μέσα στη μέρα  και για να διατηρεί τα επίπεδα της ενέργειάς της σε αρμονία αλλά και να ελέγχει το αίσθημα της πείνας με τέτοιο τρόπο ώστε να αποφύγει την αύξηση του βάρους της.

Το μητρικό γάλα καλύπτει τις ανάγκες του βρέφους, ακόμη κι αν οι τροφές που λαμβάνει η μητέρα δεν είναι  τόσο επιλεκτικές . όμως η ποιότητα της τροφής της είναι ανάλογη με την ποιότητα του γάλατος που θα παράγει ο οργανισμός της. Για παράδειγμα, με μια διατροφή φτωχή θερμίδες και λίπος και με περιορισμένες ομάδες τροφίμων να καταναλώνονται από τη μητέρα , δεν αποτελεί παραδειγματική δίαιτα για μια μητέρα που χρειάζεται θρεπτικά συστατικά για το παιδί της. Το γυναικείο σώμα κατά την εγκυμοσύνη αλλά και την περίοδο του θηλασμού χρειάζεται παραπάνω  θρεπτικά συστατικά, τα οποία πρέπει ουσιαστικά  να καλύπτονται κυρίως από την διατροφή. Αν αυτό δεν γίνεται από τη διατροφή, ο οργανισμός παίρνει από τα ήδη υπάρχοντα στον οργανισμό και προκαλεί σιγά σιγά διατροφικές ελλείψεις. Η συνιστώμενη δίαιτα για τη θηλάζουσα, είναι μια διατροφή πλούσια σε πρωτεϊνες,  και σε κανονική ποσότητα σε λιπαρά και υδατάνθρακες που θα της προσφέρουν όλα τα οφέλη και τα θρεπτικά συστατικά για να παράγει πιο θρεπτικό γάλα για το παιδί της.

Σε καμία περίπτωση  στη διατροφή της θηλάζουσας δεν θα πρέπει υπάρχει έλλειψη σε λίπος, χωρίς  αυτό να σημαίνει ότι  το λίπος θα πρέπει να είναι σε μεγάλες ποσότητες.. Εν αντιθέσει,  το λίπος θα πρέπει να είναι σε μικρές ποσότητες και να δίνεται έμφαση στην κατανάλωση των λεγόμενων δηλαδή καλών λιπαρών( μονοακόρεστων και πολυακόρεστων)  όπως το αβοκάντο, τα λιπαρά ψάρια, το ελαιόλαδο, οι ξηροί καρποί, και οι ελιές τα οποία προϊόντα περιέχουν σε αφθονία τα λιπαρά. Από την άλλη, τα  κορεσμένα λίπη (τρανς λιπαρά)  θα πρέπει να αποφευχθούν από την διατροφή γιατί όχι μόνο δεν ωφελούν τον ίδιο τον οργανισμό και την υγεία  της μητέρας αλλά μπορεί να επηρεάσουν σε μεγάλο βαθμό αρνητικά και την σύσταση του παραγόμενου γάλακτος. Τροφές που περιέχουν trans λιπαρά είναι: οι  μαργαρίνες, τα κρέατα με υψηλό ποσοστό λίπους και  τα πλήρη γαλακτοκομικά με τα προϊόντα τους.

Αναφορικά τώρα με την κατανάλωση καφέ, δεν πρέπει να καταργείται κατά την διάρκεια του θηλασμού εφόσον καταναλώνεται στα πλαίσια του μέτρου. Προτιμώνται τα ντεκαφεινέ προϊόντα  καθώς δεν επηρεάζουν την ποιότητα του γάλακτος, ενώ  οι προτεινόμενες συστάσεις που αφορούν την καφεΐνη που μπορεί να λαμβάνεται από τον οργανισμό της θηλάζουσας  περιορίζονται στα 300mg/ημέρα, δηλάδή μιλάμε για  ποσότητα που αντιστοιχεί σε 3 φλιτζάνια των 150ml..

Η  ποικιλία των τροφών που θα καταναλώσει η μητέρα  εξαρτάται από την ανεκτικότητα και του βρέφους σε αυτές τις τροφές. Για παράδειγμα, αν η θηλάζουσα καταναλώσει καυτερές πιπεριές, μπρόκολο, όσπρια, γαλακτοκομικά, πικάντικα φαγητά, , σοκολάτα ακόμη και κάποια  εσπεριδοειδή, μπορεί να επηρεάσει το μητρικό γάλα και κατ’επέκταση  το μωρό και να υπάρξουν ανεπιθύμητες παρενέργειες όπως αέρια και  κολικοί. Σε μια τέτοια περίπτωση, θα πρέπει να σταματήσουν να υπάρχουν στη διατροφή της θηλάζουσας.

Για το τέλος αφήσαμε  την κατανάλωση αλκοόλ η οποία , καλό θα είναι να αποφεύγεται τελείως κατά την περίοδο του θηλασμού, ή αλλιώς  να περιορίζεται σε ειδικές και μόνο περιστάσεις  και να απέχει σίγουρα 2-3 ώρες από τον επόμενο θηλασμό του βρέφους.. Καλό και πολύ βασικό είναι να πίνει η θηλάζουσα αρκετή ποσότητα νερού μαζί με το αλκοολούχο ποτό της , ώστε να επιτυγχάνεται  η μεγαλύτερη δυνατή αραίωση του αλκοόλ στο αίμα της  και φυσικά  στο γάλα που θα παράγει.