Σύμφωνα με μελέτη του Πανεπιστημίου του Harvard, tο να εστιάζουμε μόνο σε θερμιδικό περιεχόμενο μίας δίαιτας  θερμίδες όταν πρόκειται για την διατήρηση ή απώλεια κιλών είναι λάθος. Χρειάζεται να είμαστε προσεκτικοί όσον αφορά  και την ποιότητα των τροφών που καταναλώνουμε, καθώς παίζει καθοριστικό στην επίτευξη ενός ιδανικού βάρους.

kalyteri diaita 300x199 Μελέτη Harvard: Ποια είναι η καλύτερη δίαιτα;

Το αμερικάνικο πανεπιστήμιο τονίζει πως αντί μόνο να διαλέγουμε τροφές, βασιζόμενοι μόνο στις θερμίδες, θα πρέπει επίσης να μειώνουμε την κατανάλωση τροφών χαμηλής ποιότητας και αντίστοιχα να αυξάνουμε την κατανάλωση τροφίμων υψηλής ποιότητας.

Τροφές χαμηλής ποιότητας, θεωρούνται οι τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε κορεσμένα και τρανς λιπαρά, τα επεξεργασμένα λευκά σιτηρά, η επεξεργασμένη ζάχαρη, υψηλής ποιότητας περιλαμβάνουν μη εξευγενισμένα και ελάχιστα επεξεργασμένα τρόφιμα, τα τηγανητά, και τα σνακς υψηλής επεξεργασίας. Στη λίστα αυτή προστίθενται και τα τρόφιμα υψηλού γλυκαιμικού δείκτη όπως τα λευκα σιτηρά, και οι πατάτες.

Αντίθετα οι τροφές υψηλής ποιότητας θεωρούνται τα λαχανικά, και τα φρούτα, τα οποία έχουν παράλληλα χαμηλό θερμιδικό φορτίο αλλά και τα  σιτηρά ολικής άλεσης, τα καλά λιπαρά όπως το αβοκάντο και οι ξηροί καρποί και οι καλές πηγές πρωτεΐνης . Οι τροφές αυτές συστήνονται ως  ‘Healthy Eating Plate’, δηλαδή ‘πιάτο υγιεινής διατροφής’ από το Πανεπιστημίου Χάρβαρντ.

Οι συντελεστές της μελέτης τονίζουν ότι, πρέπει να γίνει ξεκάθαρο ότι δεν υπάρχει «καλύτερη δίαιτα», που να αντιπροσωπεύει όλα τα γούστα και να ταιριάζει σε όλους ανθρώπους, καθώς ο  καθένας μας, έχει διαφορετικές ανάγκες, λόγω  του τρόπου ζωής του και των γονιδίων του.

Σύμφωνα με την πρόσφατη δημοσίευση έρευνας που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό New England Journal of Medicine, και από δείγμα 120.000 ατόμων, η αύξηση του βάρους προέρχεται κυρίως από κατανάλωση τροφών, όπως μη επεξεργασμένο κόκκινο κρέας, πατάτες (κυρίως τηγανιτές), αναψυκτικά με ζάχαρη, και γλυκά. Τα τρόφιμα που φαίνεται να συνδέονται με την απώλεια βάρους είναι τα φρούτα., τα λαχανικά, τα αμυλούχα ολικής άλεσης, οι ξηροί καρποί και το γιαούρτι. Οι ερευνητές χωρίς να απαξιώνουν τη σημασία της θερμιδικής πρόσληψης,  συστήνουν πρωτίστως την κατανάλωση τροφίμων υψηλής ποιότητας και φυσικά αυτό θα συντελέσει και στο ζητούμενο της κατανάλωσης λιγότερων θερμίδων.

Πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό JAMA, συνέκρινε τέσσερα είδη δίαιτας απώλειας βάρους, με διαφορετική σύσταση σε μακροθρεπτικά συστατικά (πρωτεΐνες, υδατάνθρακες και λίπος). Μετά από 12 μήνες κλινικών δοκιμών, σε 300 παχύσαρκες ή υπέρβαρες  γυναίκες, φάνηκε ότι η απώλεια βάρους και λίπους ήταν μεγαλύτερη στις γυναίκες που έκαναν τη δίαιτα, με πολύ χαμηλή πρόσληψη υδατανθράκων, σε σύγκριση με τις άλλες ομάδες.

Επίσης εξετάστηκαν και τα δευτερεύοντα αποτελέσματα (όπως τα επίπεδα της γλυκόζης, η χοληστερόλη, και η αρτηριακή πίεση), τα οποία για τις γυναίκες που ακολουθούσαν τη δίαιτα με τη χαμηλότερη πρόσληψη υδατανθράκων, ήταν το ίδιο καλά ή καλύτερα, σε σύγκριση με τις άλλες ομάδες.

Ανάμεσα στις άλλες 3 ομάδες δεν υπήρξε στατιστικά σημαντική διαφορά στην απώλεια βάρους, ανάμεσα στις τρεις άλλες διαιτητικές ομάδες (χαμηλή, υψηλή και πολύ υψηλή πρόσληψη υδατανθράκων).

Η ερεύνα δεν εστίασε σε θέματα που αφορούν σε μακροπρόθεσμα αποτελέσματα και μηχανισμούς, όμως οι ερευνητές έβγαλαν το συμπέρασμα ότι μια δίαιτα, υψηλής πρωτεΐνης, χαμηλών λιπαρών πολύ χαμηλών υδατανθράκων μπορεί να θεωρηθεί μια εφαρμόσιμη πρόταση και η καλύτερη δίαιτα για την απώλεια λίπους και βάρους.

Συμπερασματικά η αντιμετώπιση της παχυσαρκίας είναι ένα σύνθετο ιατρικό ζήτημα. Όπως αναφέρθηκε νωρίτερα ενώ τα στοιχεία δείχνουν ότι τελικά οι πρωτεϊνικές δίαιτες είναι πολύ αποτελεσματικές, μπορεί για διάφορους λόγους να μην ταιριάζουν σε όλους τους ανθρώπους. Για το λόγο αυτό, συστήνεται στα  υπέρβαρα και παχύσαρκα άτομα να απευθύνονται στο διαιτολόγο ή το γιατρό τους, ο οποίος θα τους υποδείξει τον κατάλληλο τρόπο απώλειας βάρους και την καλύτερη δίαιτα ανάλογα με τις ανάγκες τους.




Show Buttons
Hide Buttons