Το κλειδί για την επιτυχή απώλεια βάρους είναι μια διατροφή χαμηλή σε λίπος, σύμφωνα με τους διαιτολόγους. Εκτός όμως από την ποσότητα μεγάλο ρόλο παίζει η ποιότητα του λίπους. Καταρχάς, θα πρέπει να διευκρινίσουμε ότι υπάρχει διαχωρισμός σε καλά και κακά λίπη. Δεν κάνουν όλα κακό στην υγεία μας . Τα καλά λιπαρά κάνουν καλό στην καρδιά και θωρακίζουν τον οργανισμό μας, σε αντίθεση με τα κακά λιπαρά, τα οποία αυξάνουν τη χοληστερόλη στον οργανισμό μας, προκαλώντας σειρά αθενειών.

kala kai kaka lipara 300x200 Τα καλά και τα κακά λιπαρά

Τέσσερις είναι κατηγορίες των λιπαρών οξέων :Τα κορεσμένα λιπαρά οξέα, τα μονοακόρεστα λιπαρά οξέα, τα πολυακόρεστα λιπαρά οξέα και τα trans λιπαρά οξέα.

 

  1. Τα κορεσμένα λιπαρά υπάρχουν στο βούτυρο, σε κρέμες γάλακτος, στα αβγά, στο λίπος του κρέατος, στα πλήρη τυριά και στα  γαλακτοκομικά προϊόντα.

 

Εντάσσονται στα κακά λιπαρά και η αυξημένη πρόσληψή τους προκαλεί αρτηριοσκλήρυνση ,καρδιακά νοσήματα γιατί συγκεντρώνεται στα αγγεία του οργανισμού και φυσικά αυξάνει την αρτηριακή πίεση στον οργανισμό μας.

 

  1. Τα μονοακόρεστα λιπαρά είναι: τα αμύγδαλα, το ταχίνι, το ελαιόλαδο, το αβοκάντο, τα κάσιους, το σουσάμι  και τα φιστίκια. Τα μονοακόρεστα λιπαρά σε αντίθεση με τα κορεσμένα που είδαμε πιο πάνω, μειώνουν την κακή χοληστερόλη και αυξάνουν την καλή και θωρακίζουν τον οργανισμό από το σακχαρώδη διαβήτη και τυχόν καρδιακά νοσήματα. Επίσης είναι πολύ βασικά για τον έλεγχο της όρεξής μας για φαγητό γιατί μας προσφέρουν το αίσθημα του κορεσμού.

 

  1. Τα πολυακόρεστα λιπαρά ω-3 και τα ω-6 ανιχνεύονται στο λιναρόσπορο, τον ηλιόσπορο, όπως επίσης και σε λιπαρά ψάρια όπως η ρέγγα, ο σολομός, η σαρδέλα και ο τόνος..

Τα ω-3 και τα ω-6 λιπαρά οξέα βοηθούν στην καλή λειτουργία του ανοσοποιητικού μας συστήματος καθώς και του εγκεφάλου μας και παράλληλα ρίχνουν και τις τιμές στην αρτηριακή μας πίεση. Ο οργανισμός μας δεν μπορεί να τα συνθέσει, όμως είναι απαραίτητα για το συντονισμό της καλής του λειτουργίας.

 

  1. Τα trans λιπαράβρίσκονται στα γλυκά ,σε συσκευασμένα και προτηγανισμένα τρόφιμα (πχ τα πατατάκια), τα κρουασάν, τις σφολιάτες και γενικότερα τα  fast food κτλ. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι αποτελούν την χείριστη πηγή λιπαρών οξέων γιατί πρώτον μειώνουν την καλή χοληστερόλη και δεύτερον αυξάνουν κατακόρυφα την κακή. Αυτό σημαίνει ότι σχετίζεται άμεσα με την εμφάνιση καρδιακών νοσημάτων, όπως επίσης και με διάφορες μορφές καρκίνου. νοσημάτων καθώς και με ορισμένες μορφές καρκίνου.  Γι’αυτό θα ήταν καλό, να εξαλείφονται από τη διατροφή μας, στα πλαίσια ενός υγιεινού τρόπου διαβίωσης.

Είναι απαραίτητο να σημειωθεί ότι τα καλά λιπαρά μπορούν να γίνουν κακά  λόγω της οξείδωσης, σε συνθήκες που επιδρά σε αυτά φως, οξυγόνο και θερμότητα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το λάδι, όπου στο μαγείρεμα που αυξάνεται η θερμότητά του , προκαλείται οξείδωση και χάνει όλα του τα θρεπτικά συστατικά, γι’αυτό συστήνεται ή να προστίθεται στο τέλος του μαγειρέματος ή να ασπαστείτε ένα μαγείρεμα σε χαμηλές θερμοκρασίες.

Συνοψίζοντας, τα λιπαρά οξέα θα πρέπει να υπάρχουν στη ζωή μας, όμως καλό είναι, τα κακά να αποφεύγονται και να αντικαθιστώνται με τα καλά που ωφελούν τον οργανισμό μας, τον προστατεύουν και τον θωρακίζουν.