Με τον όρο κετογονική δίαιτα αναφερόμαστε σε μία δίαιτα χαμηλών υδατανθράκων (όπως η δίαιτα Atkins). Η ιδέα είναι να λαμβάνουμε περισσότερες θερμίδες από πρωτεΐνες και λίπη και λιγότερες θερμίδες από υδατάνθρακες. Ελαττώνουμε περισσότερο τους υδατάνθρακες που είναι πιο εύπεπτοι, όπως η ζάχαρη, τα αρτοσκευάσματα και το λευκό ψωμί.

Πως λειτουργεί…

Όταν τρώτε λιγότερα από 50 γραμμάρια υδατάνθρακες την ημέρα, το σώμα σας τελικά εξαντλείται από το καύσιμο (σάκχαρο του αίματος) που μπορεί να χρησιμοποιήσει γρήγορα. Αυτό συνήθως διαρκεί 3 έως 4 ημέρες. Στη συνέχεια, θα αρχίσει να διασπάει πρωτεΐνες και λίπη για ενέργεια, κάτι που μπορεί να σας κάνει να χάσετε βάρος. Αυτό ονομάζεται κέτωση. Οι άνθρωποι ακολουθούν συχνότερα μια κετογονική διατροφή για να χάσουν βάρος, αλλά μπορούν να βοηθηθούν και στη διαχείριση ορισμένων ιατρικών καταστάσεων, όπως η επιληψία. Μπορεί επίσης αυτού του είδους η διατροφή να βοηθήσει άτομα με καρδιακές παθήσεις, ορισμένες ασθένειες του εγκεφάλου, ακόμα και ακμή, αλλά χρειάζεται να υπάρξει περισσότερη έρευνα σε αυτούς τους τομείς. Πριν ξεκινήσετε μια κετογονική δίαιτα χρειάζεται να το συζητήσετε πρώτα με το γιατρό και τον διαιτολόγο σας για να μάθετε αν είναι ασφαλές για εσάς, ειδικά εάν έχετε διαβήτη τύπου 1.

ti einai i ketogoniki diaita kai pou mporei na mas voithisei 300x225 Τι είναι η κετογονική δίαιτα και που μπορεί να μας βοηθήσει;

Η κετογονική διατροφή μπορεί να σας βοηθήσει:

  • Σε μεγαλύτερη απώλεια βάρους κατά τους πρώτους 3 έως 6 μήνες από ότι κάποιες άλλες δίαιτες. Αυτό μπορεί να οφείλεται στο γεγονός ότι χρειάζεται περισσότερες θερμίδες ο οργανισμός να μετατρέψει το λίπος σε ενέργεια από ό, τι για να μετατρέψει τους υδατάνθρακες σε ενέργεια. Είναι επίσης πιθανό ότι μια δίαιτα με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά και πρωτεΐνες σας ικανοποιεί περισσότερο, ώστε να τρώτε λιγότερα, αλλά αυτό δεν έχει αποδειχθεί ακόμα. Ωστόσο αυτή η διαφορά σε σύγκριση με τις άλλες δίαιτες αντιστρέφεται με το πέρασμα του χρόνου.
  • Στην θεραπεία της επιληψίας. Οι κετογονικές δίαιτες βοήθησαν στην καταπολέμηση των επιληπτικών κρίσεων από τη δεκαετία του 1920. Αλλά και πάλι, είναι σημαντικό να μιλήσετε με το γιατρό σας για να καταλάβετε τι είναι κατάλληλο για εσάς ή το παιδί σας.
  • Στην θεραπεία άλλων νευρολογικών παθήσεων. Αυτές επηρεάζουν τον εγκέφαλο και τη σπονδυλική σας στήλη, καθώς και τα νεύρα που τα συνδέουν μεταξύ τους. Εκτός της επιληψίας λοιπόν, μια κετογονική δίαιτα μπορεί να βοηθήσει και σε άλλες παθήσεις, συμπεριλαμβανομένης της νόσου του Alzheimer, της νόσου του Parkinson και των διαταραχών του ύπνου. Ο λόγος δεν είναι απόλυτα ξεκάθαρος, αλλά μπορεί να είναι ότι οι κετόνες που δημιουργεί το σώμα σας όταν μετατρέπει το λίπος σε ενέργεια βοηθούν στην προστασία των κυττάρων του εγκεφάλου από βλάβες.
  • Σε βελτίωση των επιπέδων χοληστερόλης στο αίμα. Φαίνεται περίεργο πως μια δίαιτα που απαιτεί περισσότερο λίπος μπορεί να αυξήσει την “καλή” χοληστερόλη και την μειώσει την “κακή” χοληστερόλη. Μπορεί να οφείλεται στο γεγονός ότι τα χαμηλότερα επίπεδα ινσουλίνης που προκύπτουν από αυτές τις δίαιτες μπορούν να σταματήσουν το σώμα σας να συνθέτει περισσότερη χοληστερόλη. Αυτό σημαίνει ότι είναι λιγότερο πιθανό να έχετε υψηλή αρτηριακή πίεση, στενωμένες αρτηρίες ή να εμφανίσετε καρδιακή ανεπάρκεια. Ωστόσο, είναι ασαφές πόσο καιρό θα διαρκέσουν αυτά τα αποτελέσματα.
  • Στην άσκηση. Η κετογονική διατροφή μπορεί να βοηθήσει τους αθλητές αντοχής – δρομείς και ποδηλάτες, για παράδειγμα όταν προπονούνται. Με την πάροδο του χρόνου, βοηθά την αναλογία μυών προς λίπος και αυξάνει την ποσότητα οξυγόνου που μπορεί να χρησιμοποιήσει το σώμα σας όταν εργάζεται σκληρά. Αλλά ενώ μπορεί να βοηθήσει στην προπόνηση, μπορεί να μην λειτουργήσει όπως άλλες δίαιτες για μέγιστη απόδοση.

Παρενέργειες:

Οι συνηθέστερες δεν είναι συνήθως σοβαρές. Μπορεί να έχετε δυσκοιλιότητα, ή πιο χαμηλό σάκχαρο στο αίμα ή δυσπεψία. Άλλες παρενέργειες μπορεί να περιλαμβάνουν την «γρίπη κέτωσης», η οποία μπορεί να περιλαμβάνει πονοκέφαλο, αδυναμία και ευερεθιστότητα, κακή αναπνοή, ναυτία και εξάντληση. Ωστόσο σε σπάνιες περιπτώσεις, οι δίαιτες χαμηλών υδατανθράκων μπορούν να οδηγήσουν σε πέτρες στα νεφρά  ή μία σοβαρή κατάσταση με υψηλά επίπεδα οξέος στο σώμα σας (οξέωση).

Δίαιτα με προσοχή

Όταν το σώμα σας καίει τα αποθέματα λίπους, μπορεί να είναι δύσκολο για τα νεφρά. Και η έναρξη μιας κετογονικής δίαιτας ή η επιστροφή σε μια κανονική διατροφή μετά μπορεί να είναι δύσκολη ειδικότερα αν εκτός από το αυξημένο σωματικό βάρος συνυπάρχουν προβλήματα υγείας, όπως διαβήτης, καρδιακές παθήσεις ή υψηλή αρτηριακή πίεση. Εάν έχετε οποιαδήποτε από αυτές τις καταστάσεις, κάντε αλλαγές στη διατροφή αργά και μόνο με την καθοδήγηση του γιατρού και του διατροφολόγου.




Show Buttons
Hide Buttons